Sunday, January 24, 2016

- Ne syntiset ostopuvut -

Kirahvilapsi teki mielenkiintoisen postauksen ostocosseista blogiinsa (klik klik!) ja ajattelin avata omaa sanaista arkkuani samasta aiheesta, vähän eri näkökulmasta!

(C) Vulridi
Kyllä, käytän ostocosseja. Minulla on cosseja, joihin en ole tehnyt mitään itse, peruukin muokkausta lukuunottamatta. En kuitenkaan tunne itseäni mitenkään vähempiarvoiseksi cosplay-harrastajaksi, vaan pidän itseäni ihan samanlaisena cossaajana kuin muutkin.

Cosplay on siitä mukava harrastus, että sitä voi harrastaa monella tavalla. Hiki hatussa yksityiskohtaisen pelihahmon asun ompeleminen ja armorin vääntäminen conia edeltävänä iltana ei ole se ainoa oikea tapa harrastaa cosplayta. Cosplay ilman tuskaa ei ole teeskentelyä.

Olen itse sellainen ihminen, joka saa kehiteltyä itselleen suuret stressit ihan pienimmistäkin asioista. Siksi arvostan kovasti sitä mahdollisuutta, että minun ei tarvitse tehdä kaikkea itse, vaan voin naputella eBaystä vaatteita, jotka ovat todennäköisesti paljon laadukkaampia kuin mitä itse saisin aikaan. Lisäksi ne ovat usein halvempia ja saan myös aikaa säästettyä. Kaiken kukkuraksi olen jäätävä perfektionisti, joten se, että olen nähnyt paljon vaivaa cossin eteen, ei lämmitä mieltäni, jos en ole lopputulokseen tyytyväinen.

Kuva Vulridi, muokkaus Hitori
Suurin ongelma mulla cosplayn kanssa on se, että olen ihan tumpelo ompelemisessa ja ylipäätään kankaiden käsittelyssä. Tykkään askarrella pikkujuttuja ja näpertää peruukkien kanssa, mutta ompelu? Nope. Tuntuu, että ompelukoneet vihaavat minua (ja minä niitä, kiitti vaan).

En ole kuitenkaan päässyt täysin välttämään arkkiviholliseni ompelukoneen kanssa työskentelyä pukuja tehdessä. Esimerkiksi Harun arabi-versiossa oli paljon ommeltavaa (vaikka housut päädyin tilaamaan) ja Yukiconiin yritän saada valmiiksi Seiran, jossa olisi ompelukonetta vaativia kohtia. Luojan kiitos en ole vielä joutunut tekemään minkäänlaisia kaavoja, sillä niistä en ymmärrä pätkääkään.

(C) Nami
Mulle cosplayssa tärkeintä on faniuden näyttäminen. On ihan mahtava fiilis tehdä ryhmäcossi suosikkisarjasta ja cossata juuri sitä lempparihahmoa, sekä löytää muita sarjan faneja ja pitää hauskaa. En itse ymmärrä, miksi jotkut cossaavat hahmoja, joita eivät tunne tai joista eivät välitä, koska minulle fanittaminen on se jutun pointti.

Monien cosplay-harrastajien unelmana on kisoihin osallistuminen, mutta mua kisaaminen ei kiinnosta pätkääkään. Mulla ei ole siihen tarvittavia taitoja ja jo ajatus lavalla kekkuloimisesta monien silmäparien edessä saa vellit housuun. Arvostan silti kisaajia ja heidän näkemäänsä vaivaa asujen eteen. Ostocosseissa ei ehdottomasti saisi kisata, vaan asun täytyy olla itse tehty, mutta mielestäni esimerkiksi esitys- tai photoshoot-kilpailuissa puvuilla ei tarvitsisi olla niin väliä, jos niitä ei arvioida. Miksei vaikkapa hyvä tanssija voisi pitää tanssiesitystä esityskilpailussa, riippumatta siitä miten hyvin hänen ompelukoneensa hurisee?

Moni myös vetoaa tekevänsä cossinsa itse siksi, että haluaa kehittyä. Se on hienoa, mutta itselläni ei ole tällaista motivaatiota. En ole menossa kisaamaan ja cossaan vain itseäni varten, joten en näe erityistä tarvetta tehdä aina kaikkea itse. Haluan kumminkin kehittyä meikkaamisessa ja peruukkien laitossa, kun ne ovat itselleni mieleisempiä kuin ompelu.

(C) Sanna Veteläinen

Silloin kun aloitin cosplay-harrastuksen, oli mielipiteeni melko erilainen. Olin jostain saanut päähäni, että cosseista on aina tehtävä mahdollisimman suuri osa itse ja ostopuvut kuulostivat jotenkin tosi likaisilta. Sehän on huijausta! Mielipiteeni kuitenkin muuttui pikkuhiljaa. Halusin välttämättä cossata Kuroko no Basketin Sakuraita, mutta taitoni eivät riittäneet pelipuvun ompeluun, joten tilasin sen. Pidin cossia Traconissa 2013 ja tunsin itseni todella syntiseksi. Aina kun joku kehui cossia, piti sopertaa: "e-enhän mä tätä ite tehny, tilasin netistä". Tunsin kuitenkin oloni paljon mukavammaksi kuin aiemmissa cosseissani, jotka olin hiellä ja tuskalla yrittänyt vääntää mahdollisimman paljon omin avuin, jolloin lopputulos oli mitä oli. Ostopuvun kanssa ei tarvinnut kirota conissa, kun puvun koristeet irtoilivat tai paita ei istunut. Conin jälkeen sai todeta, että kerrankin näyttää siedettävältä kuvissa eikä tarvinnut hävetä epäonnistunutta cossia.

(C) ZAKU
Mullakin on kuitenkin omia periaatteita ostopukujen kanssa, enkä lähde mitä tahansa tilaamaan. Kaikki ostopukuni ainakin tähän asti ovat olleet urheiluanimeiden hahmoja. Miksikö? Koska Suomessa ei ole niin hyvä kangasvalikoima urheiluvaatteisiin, enkä itse uskaltaisi lähteä tekemään erilaisia logoja ja tekstejä. Urheiluanimeiden pukuja saa tosi kätevästi netistä, halvalla ja laadukkaana. En itse lähtisi tilaamaan kovin vaikeita ja yksityiskohtaisia asuja (esimerkiksi Ritsukan koulupuku Dance with Devilsistä), koska ostopukujen laadusta ei aina tiedä. Lähtökohtaisesti yritän tehdä mahdollisimman paljon itse, mutta mikään ei estä minua cossaamasta lempihahmoani, jos yhtään tunnen siihen sopivani ja saan asun jotenkin kasatuksi - itse tekemällä tai netistä tilaamalla.

Huh, enpä ole hirveästi kirjoittanut mitään mielipidejuttuja, joten toivottavasti tämä ei ollut ihan kuraa. Kuulisin mielelläni myös muiden mielipiteitä aiheesta!

10 comments:

  1. Mulla on ihan sama näkemys tästä! o/ Varsinkin juuri urheiluasujen kohdalla, koska mulle ei oo ensinnäkään 1) motivoivaa tehdä niitä 2) netistä saa halvemmalla, kuten mainitsitkin. Lisäks ostetaanhan urheiluasutkin kaupasta, joten miksi cossi(urheilu)asut olis yhtään sen erilaisempi asia? 8D

    Toivon, että muutkin ymmärtäis sen, ettei kaikki halua/osaa olla kunnianhimoisia cossaajia, jotka tekee kaiken päästä varpaisiin. Mutta isot respektit toki heille, jotka jaksaa istuttaa kuituja peruukkiin, tehdä kengät/housut/takit/etc. alusta asti itse. Mulla itellä kuitenkin cossaaminen on osittain itsetekemistä (esim. teen takin/propin), loput osat etsin kirpparilta ja muokkaan niitä tarvittaessa.

    Tuntuis vielä hölmömmältä stressata päänsä puhki ja menettää mielenterveytensä tehdessään suosikkihahmon asua. Ennemmin tiedostaa taitotasonsa - kehittyy hiljalleen tai halutessaan ostaa asut suoraan netistä. Kaikki keinot on sallittuja, kun puhutaan harrastuksesta, jonka parissa pitäisi olla kivaa~ ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ihanaa että on muitakin joilla on samoja näkemyksiä! Tuntuu että joillain on tosi jyrkät mielipiteet tästä, vaikka se onkin jokaisen oma asia mitä päälleen pistää ja miten se on tehty. Ihailen oikeasti tosi paljon taitavia cossaajia, jotka tekee kaiken itse, mutta itelleni cossaaminen on vaan hauskanpitoa.

      Harrastan itekin paljon tota ostettujen osien muokkaamista ja kokoamista (se jäi tossa mun kirjotuksessa vähän mainitsematta), se on kanssa tosi kätevää ja jotenkin palkitsevampaa itselle kun ei tarvi alusta asti tehdä itse, mutta pääsee kuitenkin jotain näpräämään. :D

      Mutta oon kyllä ihan samalla kannalla sun kanssa, parempi säilyttää se mielenterveys ja pitää hauskaa. :D

      Delete
  2. Allekirjoitan kaiken mitä Zuve sanoi, cosplay ilman tuskaa ei ole teeskentelyä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Totta, ei niiden asujen kanssa tarvitse niin paljon kärsiä jos ei halua. :D

      Delete
  3. Aaaah ihanaa teit tän ^^ jee~ kivaa lukee sellasen näkemys joka on osittain täysin päinvastasta ku mitä ite on vaikkakin jaan kyllä osan ajatuksista ihan täysin. Mä oon erittäin samaa mieltä siitä et cosplay on nimenomaan fanittamista ja en suostu cossaamaan kattomatta sarjaa. Välillä oon nähny kivan hahmon jota vois cossaa ja ku tutustun sarjaan ni toteenki sen ihan kamalaks hahmoks enkä todellakaan haluu cossata enään, joten en tajuu miks joku cossais jotain jona ei yhtään viihtys. Kuitenki pääasia on hauskan pito. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaaaa kiva jos tykkäät! Sun postausta oli kans kiva lukea kun oli vähän eri näkökantaa. ^^

      En kanssa ymmärrä sitä että cossataan jotain ilman et tiedetään hahmosta mitään tai musta siinä ei oo oikeen pointtia. Tavallaan ymmärrän jos tykkää designista mut silloin luulis et se houkuttelee tutustuu siihen sarjaan. :'D

      Delete
  4. Hyvin puhuttu! Munki mielestäni ton "cosplay ilman tuskaa on teeskentelyä" sais heittää sinne syvimmän kaivon pohjalle ja laittaa kannen päällejs sulkee sen jesarilla ja kuumaliimalla. Välillä ihmettelen joitain cossaajia ku joka kerta on se vikan yön paniikki, miten?! Tekeekö ne sen tahallaan koska se on "cool" vai eikö oikeesti vaan opi :'D

    Meinasin sanoo etten oo kokonaista cossia ostanu viel, mut onhan mulla se iwatobin verkka-asu. :'D
    Mullaki on kyl silleen et jos ny tarviin esim valkosen normi kauluspaidan cossii, hittoako lähen sitä tekemää. Pyrin tekemän ite mut aina ei jaksa, ja jos voit saada halvemmalla ostettuna ni hell with it. Oon miettiny et voisin pari tulevaa cossia ehkä ostaa (just jos sitä hinataa ny päädyn cossii, ja kolme koulupukua ois tälle vuodelle ugh)

    Musta tuntuu et tän kommentin punanen lanka katos jossai vaiheesa. Emminä räkäpäissäni osaa ajatella. Hyvä teksti jeejee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä en myöskään ymmärrä niitä jotka kasaa cossejaan vikana iltana, tosin oon ite just sitä ihmistyyppiä et kaikki on pakko hoitaa ajallaan ja multa varmaan menis koko conifiilis jos joutuisin edellisenä yönä panikoimaan. xD Mut jokainen tavallaan, jos se nyt itseään miellyttää.

      Just joku perus valkonen kauluspaita on sellai mitä ei välttämättä kannata ite tehdä. :'D Itekin oon ostanu perus farkkuja ja huppareita cosseja varten ja tuunannut sitten.

      Kiitos paljon!! ;;v;;

      Delete
  5. En nyt lähde toistelemaan muita, mutta tosi paljon olen sun kanssa ja kaikkien kommentoijien kanssa samoilla linjoilla! Mua suuresti ilahdutti tän postauksen oikeesti positiivinen ja iloa tuottava sävy cosplaysta puhuttaessa. Musta tuntuu, että se on usealla hukassa. Ihanaa, että olet tunnistanut oman tavan harrastaa, koska cosplayta todellakin pystyy tekee niin monen miljoonalla eri tavalla. ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaaaa kiva jos mun teksti ei kuulostanut hirveen negatiiviselta, pelkäsin tosi paljon et niin käy. :'DD Kiitos paljon! ♥

      Delete